Menu

Flamenco Biënnale Intermezzo

PERRATE – Tres Golpes

Een magische flamencoreis, waarbij oude stijlen en nieuwe experimenten samenkomen in een uniek kwartet mét adembenemende danseres.

Cantaor Tomás de Perrate, kortweg Perrate, is een unieke stem in de hedendaagse flamenco. Hij zet de lijn voort van een ‘gitano’-familiedynastie uit Utrera die de legendarische zangers voortbracht. Met zijn diepe timbre en rauw lamento schakelt hij moeiteloos tussen onversneden ‘cante jondo’ en nieuwe muzikale horizonten. In zijn nieuwste project ‘Tres Golpes’ – Three Beats – verklankt Perrate op geheel eigen wijze aloude flamencostijlen als tonás, romances, seguiriyas én seguidillas. Hij verbindt ze magistraal aan nieuwe vocale experimenten, en duikt tevens diep in populaire barokmuziekstijlen als folías, chaconas en jácaras. Het album, geproduceerd door Raül Refree (bekend van Rosalía) werd door de Spaanse krant El País uitgeroepen tot beste flamencoalbum van het jaar.

In een droomcombo met meestergitarist Alfredo Lagos en slagwerker Antonio Moreno brengt Perrate ‘Tres Golpes_Redux’ in concert: een tijdloze reis langs de geschiedenis van de flamenco. Invitada especial Leonor Leal omlijst deze muzikale trip met trefzekere danstekeningen.

De ‘cante jondo’ zingt altijd in de nacht. … Midden in de duisternis schiet ze gouden pijlen af die ons hart doorboren. – Federico García Lorca

Met dit concert geeft de Flamenco Biënnale Nederland de aftrap van de Intermezzo Serie 2024. In oktober keren ze terug naar het BIMHUIS, met het Daniel García Diego Sextet.

Leonor Leal dans, Perrate zang, Alfredo Lagos gitaar, Antonio Moreno percussie

Extra informatie

Rockmuziek, drummen in een band, dat was de passie van dameskapper Tomás de Perrate’ (1964). Tot zijn broer hem vroeg om tijdens opnames in te springen nadat enkele zangers niet waren komen opdagen. De rest is geschiedenis. Tomás Fernández Soto, ‘Tomás de Perrate’ werd in 1964 geboren in Utrera, een belangrijk zangbolwerk, als zoon van de befaamde zanger Perrate de Utrera. Zijn grootvader Manuel Torre (1880-1933) was een van de grootste ‘gitano’-zangers aller tijden. Van hem werd gezegd dat hij ‘de ingewanden uit je haalde, het bloed uit je lijf deed wegstromen’ als hij inspiratie had. Van deze legendarische cantaor is ook de beroemde uitspraak: ‘tó lo que tiene soníos negros, tiene duende’, ‘alles wat zwarte klanken heeft, heeft duende.

Perrate pakte de familietraditie in 1999 op en geldt sindsdien als een van de vooraanstaande zangers in de flamencoscene.

“Verrassend, origineel, een muzikale ontdekkingsreis. De zwarte klanken in de keel van Tomás de Perrate en zijn diepe, archaïsche timbre lenen zich bij uitstek voor een reis naar oude, pre-flamenco-muziekvormen (uit de XVII eeuw) als de chaconne, de jácara.”– El País’

”Elke noot, elk gebaar in dit album is diep doorvoeld, en maakt deel uit van een artistieke erfenis die door de eeuwen heen reikt. Ja, dit is flamenco, maar zoals je het nooit eerder hoorde. ‘Tres Golpes’ is ambient, dissonant en rauw, breekt uit het keurslijf van het genre en stijgt uit tot een baanbrekend album van avant-Europese muziek.” – Klof Mag

“Noem Leonor Leal geen flamencodanseres, danskúnstenaar is een beter woord. Onorthodox… Dans die van binnenuit komt en die zich buiten de lijntjes van de flamencotraditie beweegt.” – Parool